Spannings klachten

Ervaren van spanningsklachten

Bij het minderen of stoppen van het gebruik van een middel, gamen, gokken kunnen spanningsklachten toenemen. Spanningsklachten kunnen door drie manieren aanwezig zijn:

  • Spanningsklachten die ontstaan bij het stoppen van middelen. Dit wordt ontgiften of detoxificatie genoemd.
  • Spanningsklachten die optreden tijdens het stoppen en herstel van de verslaving. Allerlei moeilijke situaties en gevoelens werden voorheen onderdrukt met middelen en worden nu duidelijker ervaren. Het zijn ‘gezonde’ signalen om weer te kunnen voelen dat er iets aan de hand is maar ze kunnen ook lastig zijn in het herstel.
  • Spanningsklachten die voelbaar zijn door onderliggende problemen zoals problemen vanuit het verleden, angsten.

Bij het stoppen en minderen zijn gezonde en alternatieve ontspanners belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan sport, yoga, meditatie, fietsen, wandelen etc. Hierbij ga je op zoek te gaan naar ontspanning die leuk is om te doen en je daardoor langer kunt volhouden.

Activiteiten met betrekking tot spanningsklachten zijn te verdelen in de volgende thema’s:

a. Sport/ beweging
Voor de fase van het ontgiften van een middel of middelen is lichamelijke inspanning noodzakelijk voor het afvoeren van giftige stoffen uit het lichaam. Daarnaast geeft sport een goed, prettig gevoel  (aanmaak van de ‘geluksstof’ endorfine) , het geeft meer energie, meer zelfvertrouwen en spanningsklachten worden op een gezonde manier vermindert.

b. Ontspanningsoefeningen
Ontspanningsoefeningen van lichaam een geest zijn belangrijke technieken die je op ieder moment en overal kunt doen. Deze technieken zijn op de lange termijn helpend als een ‘gezond medicijn’ tegen spanningsklachten. Hierbij kun je denken aan ademhalingsoefeningen, ontspanningsoefeningen en meditatie. Sport, beweging en ontspanningsoefeningen zijn op de lange termijn zeer effectief zodat je zonder middelen leert ontspannen. Bij de start is het van belang begeleiding te hebben voor een sport en ontspanningsprogramma.